رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایجاد بازارهای جدید صادرات کاشی و سرامیک نیازمند همت ویژه است.
به گزارش سیمان خبر، مجتبی خسروتاج ظهر دیروز در جلسه کارگروه صادرات استان یزد اظهار داشت: صنعت کاشی و سرامیک در کشور ما به دلیل بروز چند مشکل به طور همزمان با معضلاتی مواجه شد و بازارهای هدف صادراتی تقریبا از دست رفت.
وی افزود: از دست رفتن بازار عراق به دلیل جنگ، رکود بازار و برخی مشکلات دیگر، صنعت کاشی و سرامیک را دچار مشکل کرد، به نحوی که هم در تولید و هم در صادرات با رشد منفی مواجه بودیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اکنون مهمترین چالش کاشی، بازاریابی است و باید سریعتر در این زمینه اقدامات لازم انجام شود و مسائلی که بازاریابی را دچار چالش میکند به ترتیب اولویت برطرف شود.
خسروتاج یادآور شد: در طول هفت ماه گذشته ۲۲۲ میلیون دلار کاشی و سرامیک به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم در تولید و هم در صادرات با کاهش مواجه بوده است.
وی ادامه داد: برخی کالاها یک چرخه عمر دارند و از ابتدای شکلگیری هر روز پیشرفت می کنند تا به اوج برسند اما در مقطعی دچار افت و افول میشود که باید برای این مقطع چارهاندیشی کرد و اکنون، کاشی و سرامیک نیز به این وضعیت رسیده اما برخی تولیدکنندگان با ذکاوت، به افزایش کیفیت، تحول در طرح و رنگ، استفاده از فناوریهای روز دنیا و … دست زدند و اجازه ندادند کار به سقوط بیانجامد.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طی شش نخست امسال با رشد تولید در اغلب صنایع مواجه بودیم، عنوان کرد: در زمینه تولید سنگ آهن با رشد ۱۰.۵ درصدی، کنسانتره ذغال سنگ رشد ۱۴.۶ درصدی، انواع خودروی سواری رشد ۱۶.۱ درصدی، روغن نباتی ۴.۷ درصدی، لاستیک رشد ۱۷ درصدی و …. مواجه بودهایم و تنها در زمینه صنعت کاشی و سرامیک و سیمان رشد منفی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در تولید برخی محصولات نیز با ساماندهی کردن واردات بسیاری از صنایع جان گرفت که از جمله آنها میتوان به صنعت لاستیک اشاره کرد و معتقدیم در زمینه صنعت نساجی و بسیاری صنایع دیگر نیز باید این اتفاق رخ دهد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد صادرات نیز بیان کرد: صادرات متغیری است که به بسیاری از عوامل از جمله تولید، مصرف، بانک، تورم، حمل و نقل و … وابسته است و نمیتوان به آن به عنوان یک متغیر مستقل نگاه کرد بنابراین برای توسعه صادرات باید زیرساختها و عوامل وابسته در شرایط خوبی قرار گیرد.
وی یادآور شد: به همین دلیل نیز کارگروههای استانی در حوزه صادرات در استان تشکیل شد تا همه دستگاهها در این کارگروهها حضور پیدا کنند و ضمن آگاهی یافتن از اهمیت مسئله صادرات، نقش خود را در تحقق و توسعه این امر مهم اقتصادی ایفا کنند.
خسروتاج، تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان یزد را بسیار اهل تلاش و سختکوشی دانست و افزود: یکی از ویژگیهای بارز آنها بیادعایی است و اینکه یک تولیدکننده توانسته در اسپانیا به عنوان یکی از قطبهای تولید کاشی و سرامیک، بازاریابی کند و محصول کاشی خود را در این کشور به فروش برساند، قابل تحسین است.
/فارس